BIOETIKA
Povinně volitelné předměty

V případě distanční výuky, budete včas informováni. Bude probíhat přes MSTeams. Informace pak budou u jednotlivých předmětů - viz níže.




Komunikace pro praxi (B03592)

  • Místo výuky: simulační centrum na Albertově
  • Čas výuky: úterý 14:00 - 15:30 hodin. První setkání 20.2.2024.
  • Vyučující: Mgr. et MgA. Andrea Daňková, MBA, LL.M.
  • Podmínky k zápočtu: zpracování a prezentace kazuistiky popisující zkušenosti studenta s komunikací ve zdravotnictví + analýza této situace studentem.

Podrobné informace a vstup do SISu zde


Sylabus:

1. Komunikace v každodenní praxi
2. Diferenciální diagnostika
3. Rovné příležitosti
4. Well - being lékaře
5. Komunikace s veřejností
6. Komunikace v rámci specializačního vzdělávání

NAHORU


Člověk mezi zrozením a smrtí - a v doprovodu filosofie (B03598)

  • Místo výuky: Faustův dům, Karlovo nám. 40, Praha 2, učebna č.20, 2. patro
  • Čas výuky: ZS, pondělí 14:00 - 15:30 hodin. První setkání 2.10.2023.
  • Vyučující: Mgr. Tereza Matějčková, Ph.D.
  • Podmínky k zápočtu: zápočet formou rozhovoru nad vybraným textem, který byl probírán na přednášce.

Podrobné informace a vstup do SISu zde


Sylabus:

1. Úvodní hodina: K čemu může být filosofie?
2. Tělo, duše, myšlení: základní osy západního myšlení
3. Co je člověk?
4. Narození (Hannah Arendt, Brach-Czaina)
5. Co je dítě? Co je dospělost? (Rousseau, Johan Huizinga, Pfaller)
6. Láska a filosofie (Schopenhauer, Žižek)
7. Sexualita a filosofie (Butler)
8. Gender a filosofie (Butler)
9. Zrání, stárnutí, stáří (de Beauvoir, Jean Améry, Cowley)
10. Pojmy nemoci a zdraví (Canguilhelm, Carel)
11. Co je bolest? (Armstrong, Bain, Dennett)
12. "Naplněný život", život, který stojí za to žít (Williams, Nussbaum, Barbara Schmitz)
13. Umírání a smrt (Heidegger, Sartre, Tugendhat)
14. Sebevražda (Camus, Améry)
15. Na závěr duchovní cvičení: Proč není pojem věčnosti marný?

NAHORU


Humanitní minimum pro každodenní lékařskou praxi: psycho-socio-spirituální aspekty v souvislosti poskytování zdravotní péče (B03597)

  • Místo výuky: Faustův dům, 1. patro, učebna č. 11 (HUMP1)
  • Čas výuky: pondělí 14:30 – 16:00 hodin. První setkání 19.2.2024.
  • Vyučující: Mgr. Matěj Hájek, Th.D.
  • Podmínky k zápočtu: prezentace závěrečné reflexe .

Podrobné informace a vstup do SISu zde


Sylabus:

1. „Kladivu vše připadá po čase jako hřebík“: Nemocnice jako specifický životní prostor. Profesní slepota v kontextu nemocnice. Obvyklé výzvy v komunikaci a vhodné nástoje pro porozumění vnitřnímu a vnějšímu světu pacientů.
2. „Ecce homo“: Přehled důležitých antropologických předpokladů, které utvářejí hodnotové základy pro současnou zdravotnickou praxi.
3. „Něco mezi nebem a zemí“ I: Jak současní Češi vnímají posvátno a prožívají svou spiritualitu? A jak se tyto trendy projevují v kontextu nemoci a zdravotní péče?
4. „Něco mezi nebem a zemí“ II: Jak současní Češi vnímají posvátno a prožívají svou spiritualitu? A jak se tyto trendy projevují v kontextu nemoci a zdravotní péče?
5. „Lékař je taky jenom člověk“: Identita a osobnostní výbava lékaře jako zásadní faktor ovlivňující poskytování zdravotní péče.
6. Koncept „Woundedhealer“ („zraněný ranhojič“): Konkrétní filozofický a psychologický koncept jako funkční nástroj pro sebe-uvědomění při poskytování zdravotnické péče.
7. „Kouzelná moc příběhu“: Práce s vyprávěním a příběhem jako podpůrná metoda v kontaktu s pacientem při reflexi vlastního života.
8. „Pacient na prvním místě“: Základní etická východiska v medicíně a jejich (ne)uplatňování v praxi.
9. „Vím, že nic nevím“: Fenomén tlaku na neomylnost a dokonalost ve zdravotnické péči. Vliv těchto faktorů na lékaře a atmosféru na pracovišti.
10. „Smrt jako součást života?“: O smrti otevřeně, svobodně, s odvahou. Mezi okouzlením paliativních nadšenců a vyhýbavostí kurativních profesionálů.
11. „Svět přestal zářit“: Mechanistické pojetí světa jako čočky, kterými se moderní člověk běžně dívá na sebe i svět. Možnosti obnovení biodynamické vize skutečnosti.
12. Závěrečné kolokvium – Co si odnáším ze společné semestrální práce? Moderovaná diskuse se strukturovanými vstupy účastníků.

NAHORU


Klinická psychoterapie a duchovní péče (B03593)

  • Místo výuky: Faustův dům, 1. patro, učebna č. 11 (HUMP1)
  • Čas výuky: středa 14:00 – 15:30 hodin. První setkání 21.2.2024.
  • Vyučující: Jakub Formánek, Ph.D.
  • Metody výuky: Interaktivní výuka, přehrávání rolí, kazuistiky, seznámení s vývojem pomocí vlastní zkušenosti a zakořenění v teorii a praxi.
  • Podmínky k zápočtu: Krátká kazuistika z praxe. Rozhovor s dítětem, dospělým nebo seniorem. Monitorování a reflexe potřeb.

Podrobné informace a vstup do SISu zde


Sylabus:
Práce s nadějí:

1. Co je práce duchovní a co psychologická?
2. Duchovní péče u seniorů a psychologická práce.
3. Klinická duchovní péče u lidí ve středním věku a psychologická péče.
4. Klinická duchovní péče u lidí v produktivním věku a psychologická péče.
5. Klinická duchovní péče u mladých lidí před začátkem produktivního věku.
6. Klinická duchovní péče u adolescentů a psychologická péče.
7. Klinická duchovní péče u lidí v pubertálním věku a psychologická péče.
8.. Klinická duchovní péče u lidí ve školním věku a psychologická péče.
9. Klinická duchovní péče u lidí ve středním věku a psychologická péče.
10. Utrpení mladého člověka. Nástin vývoje mladého dospělého.
11. Utrpení člověka ve středním věku. Krize středního věku a nemoc.
12. Utrpení seniorů v nemoci. Osamělost a izolace.
13. Utrpení a bolest.
14. Syntéza: Jak pracovat s utrpením v cyklu života? Jak pracovat se smyslem?

NAHORU


O smrti a umírání: dítě, dospělý a rodič (B03594)

  • Místo výuky: Faustův dům, Karlovo nám. 40, Praha 2, učebna č.20, 2. patro
  • Čas výuky: čtvrtek 14:00 – 15:30 hodin. První setkání 22.2.2024.
  • Vyučující: Jakub Formánek, Ph.D.
  • Metody výuky: Interaktivní výuka, přehrávání rolí, kazuistiky, seznámení s vývojem pomocí vlastní zkušenosti a zakořenění v teorii a praxi.
  • Podmínky k zápočtu: Krátká kazuistika z praxe. Rozhovor s dítětem, dospělým nebo seniorem. Monitorování a reflexe potřeb.

Podrobné informace a vstup do SISu zde


Sylabus:

1. Setkání se smrtí jako setkání se s krizí. Nástin smrti v situacích člověka: krize, umírání a paliativa
2. Smrt malého dítěte v perinatální situaci. Nástin situace narození a perinatální paliativní péče
3. Smrt dítěte v předškolním a školním věku. Nástin vývoje dítěte, rodinné dynamiky a kazuistiky
4. Smrt náctiletého. Nástin vývoje náctiletého, rodinné dynamiky a kazuistiky
5. Smrt mladého člověka. Nástin vývoje mladého dospělého. Traumatizace okolí, popření a kazuistiky
6. Smrt člověka ve středním věku. Nástin vývoje a pohledu na střední věk. Neukončenost, truchlení pozůstalých
7. Smrt seniorů. Nástin vývoje a pohledu na seniory. Základní rozlišení demence a práce s ní.
8. Smrt a umírání podle Rossové a Yaloma
9. Syntéza: Jak pracovat se smrtí v cyklu života?

NAHORU


Porozumění a komunikace v systémech rodiny a skupin (B03595)

  • Místo výuky: Faustův dům, Karlovo nám. 40, Praha 2, učebna č. 11 (HUMP 1)
  • Čas výuky: středa 15:30 – 17:00 hodin. První setkání 21.2.2024.
  • Vyučující: Jakub Formánek, Ph.D.
  • Metody výuky: Interaktivní výuka, přehrávání rolí, kazuistiky, seznámení s vývojem pomocí vlastní zkušenosti a zakořenění v teorii a praxi.
  • Podmínky k zápočtu: Krátká kazuistika z praxe. Rozhovor s dítětem, dospělým nebo seniorem. Monitorování a reflexe potřeb.

Podrobné informace a vstup do SISu zde


Sylabus:
Práce s nadějí:

1. Nedorozumění, tiché pošty a extropie v komunikaci, dobré kódování v parafrázích
2.Rodina jako systém, v rodině rozumí každý jinak, společné domlouvání
3. Kazuistiky práce s rodinou a práce v týmu
4. Vyprávění, symbol a metafora („Vaše dítě má rádo moře.“)
5. Kazuistiky na symboly, příběhy a rituály. Jak si všímat symbolů a rituálů v rodině?
6. Workshop praktické utváření rituálů jako cesta k porozumění v případě smrti, ztráty apod.
7. Spirituální péče v nemocnici jako integrativní prvek péče: Co je spiritualita pacienta a jak s ní pracovat?

NAHORU


Utrpení, smysl a naděje (B03596)

  • Místo výuky: Faustův dům, Karlovo nám. 40, Praha 2, učebna č. 20, 2. patro
  • Čas výuky: čtvrtek 15:30 – 17:00 hodin. První setkání bude 22.2.2024.
  • Vyučující: Jakub Formánek, Ph.D.
  • Metody výuky: Interaktivní výuka, přehrávání rolí, kazuistiky, seznámení s vývojem pomocí vlastní zkušenosti a zakořenění v teorii a praxi.
  • Podmínky k zápočtu: Krátká kazuistika z praxe. Rozhovor s dítětem, dospělým nebo seniorem. Monitorování a reflexe potřeb.

Podrobné informace a vstup do SISu zde


Sylabus:

1. Utrpení a Smysl: Logoterapie Viktora Frankla a Autopoietické systémy.
2. Práce s nadějí: HOPE škála, dotazování se na naději, wish otázka, zlatá rybka.
3. Utrpení dětí i rodičů v perinatální situaci. Kazuistiky a hledání smyslu pro rodiče.
4. Utrpení dítěte v předškolním a školním věku. Naděje předškoláka. Kazuistiky.
5. Utrpení náctiletého. Nástin vývoje náctiletého. Naděje náctiletých.
6. Utrpení mladého člověka. Nástin vývoje mladého dospělého.
7. Utrpení člověka ve středním věku. Krize středního věku a nemoc.
8. Utrpení seniorů v nemoci. Osamělost a izolace.
9. Utrpení a bolest
10. Syntéza: Jak pracovat s utrpením v cyklu života? Jak pracovat se smyslem?

NAHORU


Religionistický seminář 1,2 (728)

  • Místo výuky: Ústav biochemie a experimentální onkologie, U nemocnice 5, ve velké posluchárně (mezipatro - UBEOP1)
  • Čas výuky: úterky, čas dle rozvrhu (16:00 - 17:30). První setkání se uskuteční v ZS 10.10.2023, v LS 27.2.2024
  • Podmínky k zápočtu: aktivní účast na seminářích.
Podrobné informace a vstup do SISu zde.

Zimní semestr:

  1. Náboženství a jeho význam v dějinách
  2. Psychologie a náboženství
  3. Filosofie náboženství
  4. Přehled náboženských systémů
  5. Křesťanství I
  6. Křesťanství II
  7. Křesťanství III
  8. Judaismus I
  9. Judaismus II
  10. Judaismus III
  11. Islám I
  12. Islám II
  13. Islám III
  14. Zápočet

Letní semestr:

  1. Úvod do religionistiky
  2. Syntéza poznatků za zimní semestr - Pluralita náboženského vyznání ve světě
  3. Křesťanství: ortodoxie a ortopraxe - Fenomén křesťanské víry, vznik, vývoj, mravních norem
  4. 2. vatikánský koncil - Odkaz pro současnost
  5. Judaismus I. - Tradice
  6. Judaismus II. - Mystika, současnost
  7. Judaismus III. - Šance k přežití
  8. Islám I. - Vznik a vývoj
  9. Islám II. - Odkaz Koránu
  10. Islám III. - Islám a politika
  11. Buddhismus I. - Vznik
  12. Buddhismus II. - Dalajláma
  13. Hinduismus I. - Vznik, možnost přežití v budoucích letech
  14. Asijská náboženství - Čínská náboženství, perspektivy
  15. Zápočet - Hodnocení semináře

Doporučená literatura:

ELIADE, Mircea. Dějiny náboženského myšlení 1 - 4. Praha : Oikoymenh 1995 - 2008.

NAHORU


Filosofický seminář 1,2 (670 ZS a 671 LS)

  • Místo výuky: Faustův dům, 1. patro, učebna č. 11 (HUMP1)
  • Čas výuky: úterky 17:30, 1. setkání v ZS se uskuteční 10.10.2023, v LS 20.2.2024.
  • Podmínky k zápočtu: aktivní účast na seminářích.

Podrobné informace a vstup do SISu zde


Zimní semestr:

  1. Úvod do filosofie
  2. Filosofie v dějinách I
  3. Filosofie v dějinách II
  4. Filosofie v dějinách III
  5. Filosofie v dějinách IV
  6. Filosofie v českých zemích I
  7. Filosofie v českých zemích II
  8. Filosofie a lidská práva I
  9. Filosofie a lidská práva II
  10. Filosofické otázky politiky I
  11. Filosofické otázky politiky II
  12. Filosofické otázky medicíny I
  13. Filosofické otázky medicíny II
  14. Filosofické otázky medicíny III
  15. Zápočet

Letní semestr:

  1. Kierkagaard
  2. Landgrebe
  3. Descartes
  4. Kant
  5. Russel
  6. Popper
  7. Patočka
  8. Hegel
  9. Arendtová
  10. Husserl
  11. Masaryk
  12. Fink
  13. Derrida
  14. Lyotard
  15. Zápočet


Doporučená literatura:

Störig, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Praha : Zvon 1995.

NAHORU


Úvod do etiky (1667)

V případě distančního studia setkání přes MSTeams.

Aktuálně je výuka prezenční:

  • Místo výuky: Na Bojišti 1, Praha 2, budova P1 (NEMPOP1)
  • Čas výuky: LS ve středy od 15:00 - 16:45. První setkání 21.2.2024.
  • Podmínky k zápočtu: aktivní účast na seminářích.

Podrobné informace a vstup do SISu zde


přednášky - LETNÍ SEMESTR

  1. Základní etické teorie I (starověk a středověk)
  2. Základní etické teorie II (novověk, moderna a současnost)
  3. Svědomí
  4. Svoboda a zodpovědnost
  5. Důstojnost člověka, problém osoby
  6. Smysl a kvalita života
  7. Nemoc, utrpení, smrt
  8. Principy a nástroje etického hodnocení
  9. Vina a odpuštění
  10. Sociální etika – spravedlnost, solidarita, subsidiarita
  11. Etika a moc
  12. Rektorský den
  13. Inspirace pro praxi I.-II.
  14. Reflexe kurzu
  15. Zápočet

Doporučená literatura:

Vácha, M., Königová, R. Mauer M.: Základy moderní lékařské etiky. Portál, Praha 2012.
Haškovcová, H.: Lékařská etika. Galén, Praha 2015.
Anzenbacher, A.: Úvod do filosofie. SPN; Praha 1990.
Anzenbacher, A.: Úvod do etiky. Zvon; Praha 1994.

NAHORU


Základy lékařského myšlení (2404)

  • Místo výuky: Faustův dům, Karlovo nám. 40, Praha 2, učebna č.20, 2. patro.
  • Čas výuky: ZS úterky 15:00 - 16:30. První setkání se uskuteční 10.10.2023.
  • Podmínky k zápočtu: aktivní účast na seminářích.

Podrobné informace a vstup do SISu zde

Distanční výuka: na Teams seminárním způsobem. Počet maximálně 20 studentů kteréhokoliv ročníku. Pro registraci je určující pořadí. Zájemci nechť pošlou svůj e-mail kontakt na jpayne@lf1.cuni.cz


Témata:

  1. Co je myšlení, myšlení v medicíně
  2. Heuristika lékařského výzkumu a kauzalita
  3. Systém, chaos organizovaný a stochastický
  4. Informovaný konsenzus mezi pacientem a lékařem
  5. Empatie a hermeneutika v medicíně
  6. Lidská dignita robot, motivace a mozek
  7. Konflikt interpretací s aplikací v medicíně
  8. Normalita, kvalita života, zdraví, nemoc a choroba
  9. Neuroetika, psychosomatická medicína
  10. Etologiea zákonitosti chování zvířat a lidí
  11. Biologická evoluce a místo člověka v ní
  12. Epidemie a systém zdravotnictví
  13. Diagnostické a terapeutické rozhodování

Doporučená literatura:

FICHTE, G. Johann. Pojem vzdělance. Praha: Svoboda, 1971.
MASARYK, G. Tomáš, Ideály humanitní. Praha: Ústav T.G. Masaryka, 2001. ISBN 978-80-86142-36-4.
POSNER, G. L., Ware, J. Mengele - Anděl smrti. Praha: XYZ, 2007. ISBN 80-87021-76-2.
ŘÍHOVÁ, Milada, et al. Kapitoly z dějin lékařství. 1. vydání. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1021-3.
SVOBODNÝ, Petr a Ludmila HLAVÁČKOVÁ. Dějiny pražských lékařských fakult 1348 - 1990. 1. vydání. Praha : Karolinum, 1993.ISBN 8070667427.
HLAVÁČKOVÁ, Ludmila a Petr SVOBODNÝ. Dějiny lékařství v českých zemích. 1. vydání. Triton, 2004. ISBN 80-7254-424-1.
ČORNEJOVÁ, Ivana, Jaroslav KADLEC a Jiří KEJŘ, et al. Dějiny Univerzity Karlovy I. 1347/48-1622. 1. vydání. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-706-6968-3.
SLAVÍK, František, August. Dějiny českého studetstva. 2. vydání. Praha : vlastní, 1874.
ŠMAHEL, František. Mistři a studenti pražské lékařské fakulty do roku 1419. 1. vydání. Praha. 1980.

LS:
OTIS-COUR, L., Rozkoš a láska. Dějiny partnerských vztahů ve středověku, Praha: Vyšehrad 2002.
PLECITÝ, Vladimír; SKŘEJPEK, Michal; SALAČ, Josef. Základy rodinného práva. Plzeň : Aleš Čeněk, 2009.
BAUMAN, Zygmunt, Tekuté časy. Život ve věku nejistoty. Praha, Academia 2008.
STARK, Stanislav, Filozofie člověka v historickém kontextu, Plzeň, Západočeská univerzita 2008.
FAIT, T., VRABLÍK, M., CEŠKA R., a kol. Preventivní medicína, : Maxdorf 2011.
Popper, K., Otevřená společnost a její nepřátelé. Praha : Oikoymenh 1994.
Čapek, K., Hovory s TGM. Fragment 2009
Havel, V., Dopisy Olze; Moc bezmocných. In Spisy, Praha, Torst 1999, 2006.
Kohák, E., Domov a dálava. Praha : Filosofia, 2010
Bělohradský, V., Společnost nevolnosti. Praha : Sociologické nakladatelství, 2009.
Kosík, K., Století Markéty Samsové. Praha : Český spisovatel, 1995.
Hejdánek, L., Filosofie a víra. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1990.
Sokol, J., Filosofická antropologie: člověk jako osoba. Praha: Portál, 2008.
Peregrin, J., Člověk a pravidla. Praha : Dokořán, 2011.

NAHORU


Klinická pastorační péče (2546)

V případě distančního studia setkání přes MSTeams.

Aktuálně je výuka prezenční:

  • Místo výuky: Faustův dům, Karlovo nám. 40, Praha 2, místnost 20 (HUMS4)
  • Čas výuky: LS, pondělí v 15:00. První setkání 19.2.2024.
  • Podmínky k zápočtu: aktivní účast.

Podrobné informace a vstup do SISu zde


Předmět seznámí studenta s historií péče o duchovní potřeby nemocných, s biblickými základy židovsko-křesťanského pohledu na zdraví a nemoc a paralelami v dalších starověkých textech. Dále objasní kulturně-religiózní proměny v posledních desetiletích i současné duchovní potřeby nemocných, jejich blízkých a personálu. Uvede rovněž do základů křesťanství a křesťanského pojetí pastorace. Zohlední i další náboženství, která se v ČR vyskytují. Především formou kazuistik bude přiblížena práce nemocničního kaplana - poskytovatele klinické pastorační péče - na různých odborných pracovištích. Dále bude provedeno srovnání ve vzdělávání a v poskytování klinické pastorační péče v ČR a v zemích západní Evropy a USA.

Témata:

1. Úvod do problematiky nemocničního kaplanství. Standardy pro nemocnice.
2. Kulturně religiózní proměny společnosti v posledních desetiletích. Religiozita české společnosti.
3. Základy křesťanství. Křesťanské církve na území ČR.
4. Další náboženství a na území ČR.
5. Biblické základy židovsko-křesťanského pohledu na zdraví a nemoc a paralely v dalších starověkých textech.
6. Základní metody a principy pastorační práce.
7. Rituály a obřady.
8. Hledání smyslu lidského utrpení v teologii a filosofii.
9. Duchovní potřeby nemocných, blízkých a personálu.
10. Práce nemocničního kaplana na různých odborných pracovištích, problematika zařazení kaplana do týmu.
11. Evropská síť nemocničního kaplanství.
12. Poskytování pastorační péče a systém vzdělávání v ČR a západních zemích.
13. Etický kodex nemocničního kaplana.
14. Alternativní medicína a nemocniční kaplanství.
15. Zápočet.

Doporučená literatura:

Akreditační standardy pro nemocnice, Spojená akreditační komise, 3. vydání, účinné od 1.1.2014 - http://www.nemjil.cz/data/news/225-doc/sak-standardy-nemocnice-2014.pdf
Bible, Český ekumenický překlad
Doporučení Rec (2003) 24 Výboru ministrů Rady Evropy členským státům: O organizaci paliativní péče. Praha: Cesta domů, 2004 - http://www.umirani.cz/res/data/010/001125.pdf
European Network of Health Care Chaplaincy - http://www.enhcc.eu/
Koncepce paliativní ČR, Pracovní materiál k odborné a veřejné diskuzi. Praha: Cesta domů, 2004 - http://www.cestadomu.cz/res/data/028/003426.pdf
Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice, překlad 3. vydání, Joint Commission International, Praha: Grada, 2008.
Opatrná, M. Etické problémy v onkologii, Praha: Mladá fronta, 2008.
Opatrná, M. Klinická pastorační péče jakou součást celkové péče o pacienta, doktorská disertační práce, Ústav pro humanitní studia v lékařství, Praha 2007 (nepublikováno).
Vojtíšek, Z. Encyklopedie náboženských směrů v České republice, Praha: Portál, 2004.

NAHORU