BIOETIKA
Povinně volitelné předměty
V případě distanční výuky, budete včas informováni. Bude probíhat přes MSTeams. Informace pak budou u jednotlivých předmětů - viz níže.
Komunikace pro praxi (B03592)
- Místo výuky: simulační centrum na Albertově
- Čas výuky: úterý 14:00 - 15:30 hodin. První setkání 20.2.2024.
- Vyučující: Mgr. et MgA. Andrea Daňková, MBA, LL.M.
- Podmínky k zápočtu: zpracování a prezentace kazuistiky popisující zkušenosti studenta s komunikací ve zdravotnictví + analýza této situace studentem.
Sylabus:
1. Komunikace v každodenní praxi
2. Diferenciální diagnostika
3. Rovné příležitosti
4. Well - being lékaře
5. Komunikace s veřejností
6. Komunikace v rámci specializačního vzdělávání
Člověk mezi zrozením a smrtí - a v doprovodu filosofie (B03598)
- Místo výuky: Faustův dům, Karlovo nám. 40, Praha 2, učebna č.20, 2. patro
- Čas výuky: ZS, pondělí 14:00 - 15:30 hodin. První setkání 2.10.2023.
- Vyučující: Mgr. Tereza Matějčková, Ph.D.
- Podmínky k zápočtu: zápočet formou rozhovoru nad vybraným textem, který byl probírán na přednášce.
Sylabus:
1. Úvodní hodina: K čemu může být filosofie?
2. Tělo, duše, myšlení: základní osy západního myšlení
3. Co je člověk?
4. Narození (Hannah Arendt, Brach-Czaina)
5. Co je dítě? Co je dospělost? (Rousseau, Johan Huizinga, Pfaller)
6. Láska a filosofie (Schopenhauer, Žižek)
7. Sexualita a filosofie (Butler)
8. Gender a filosofie (Butler)
9. Zrání, stárnutí, stáří (de Beauvoir, Jean Améry, Cowley)
10. Pojmy nemoci a zdraví (Canguilhelm, Carel)
11. Co je bolest? (Armstrong, Bain, Dennett)
12. "Naplněný život", život, který stojí za to žít (Williams, Nussbaum, Barbara Schmitz)
13. Umírání a smrt (Heidegger, Sartre, Tugendhat)
14. Sebevražda (Camus, Améry)
15. Na závěr duchovní cvičení: Proč není pojem věčnosti marný?
Humanitní minimum pro každodenní lékařskou praxi: psycho-socio-spirituální aspekty v souvislosti poskytování zdravotní péče (B03597)
- Místo výuky: Faustův dům, 1. patro, učebna č. 11 (HUMP1)
- Čas výuky: pondělí 14:30 – 16:00 hodin. První setkání 19.2.2024.
- Vyučující: Mgr. Matěj Hájek, Th.D.
- Podmínky k zápočtu: prezentace závěrečné reflexe .
Sylabus:
1. „Kladivu vše připadá po čase jako hřebík“: Nemocnice jako specifický životní prostor. Profesní slepota v kontextu nemocnice. Obvyklé výzvy v komunikaci a vhodné nástoje pro porozumění vnitřnímu a vnějšímu světu pacientů.
2. „Ecce homo“: Přehled důležitých antropologických předpokladů, které utvářejí hodnotové základy pro současnou zdravotnickou praxi.
3. „Něco mezi nebem a zemí“ I: Jak současní Češi vnímají posvátno a prožívají svou spiritualitu? A jak se tyto trendy projevují v kontextu nemoci a zdravotní péče?
4. „Něco mezi nebem a zemí“ II: Jak současní Češi vnímají posvátno a prožívají svou spiritualitu? A jak se tyto trendy projevují v kontextu nemoci a zdravotní péče?
5. „Lékař je taky jenom člověk“: Identita a osobnostní výbava lékaře jako zásadní faktor ovlivňující poskytování zdravotní péče.
6. Koncept „Woundedhealer“ („zraněný ranhojič“): Konkrétní filozofický a psychologický koncept jako funkční nástroj pro sebe-uvědomění při poskytování zdravotnické péče.
7. „Kouzelná moc příběhu“: Práce s vyprávěním a příběhem jako podpůrná metoda v kontaktu s pacientem při reflexi vlastního života.
8. „Pacient na prvním místě“: Základní etická východiska v medicíně a jejich (ne)uplatňování v praxi.
9. „Vím, že nic nevím“: Fenomén tlaku na neomylnost a dokonalost ve zdravotnické péči. Vliv těchto faktorů na lékaře a atmosféru na pracovišti.
10. „Smrt jako součást života?“: O smrti otevřeně, svobodně, s odvahou. Mezi okouzlením paliativních nadšenců a vyhýbavostí kurativních profesionálů.
11. „Svět přestal zářit“: Mechanistické pojetí světa jako čočky, kterými se moderní člověk běžně dívá na sebe i svět. Možnosti obnovení biodynamické vize skutečnosti.
12. Závěrečné kolokvium – Co si odnáším ze společné semestrální práce? Moderovaná diskuse se strukturovanými vstupy účastníků.
Klinická psychoterapie a duchovní péče (B03593)
- Místo výuky: Faustův dům, 1. patro, učebna č. 11 (HUMP1)
- Čas výuky: středa 14:00 – 15:30 hodin. První setkání 21.2.2024.
- Vyučující: Jakub Formánek, Ph.D.
- Metody výuky: Interaktivní výuka, přehrávání rolí, kazuistiky, seznámení s vývojem pomocí vlastní zkušenosti a zakořenění v teorii a praxi.
- Podmínky k zápočtu: Krátká kazuistika z praxe. Rozhovor s dítětem, dospělým nebo seniorem. Monitorování a reflexe potřeb.
Sylabus:
Práce s nadějí:
1. Co je práce duchovní a co psychologická?
2. Duchovní péče u seniorů a psychologická práce.
3. Klinická duchovní péče u lidí ve středním věku a psychologická péče.
4. Klinická duchovní péče u lidí v produktivním věku a psychologická péče.
5. Klinická duchovní péče u mladých lidí před začátkem produktivního věku.
6. Klinická duchovní péče u adolescentů a psychologická péče.
7. Klinická duchovní péče u lidí v pubertálním věku a psychologická péče.
8.. Klinická duchovní péče u lidí ve školním věku a psychologická péče.
9. Klinická duchovní péče u lidí ve středním věku a psychologická péče.
10. Utrpení mladého člověka. Nástin vývoje mladého dospělého.
11. Utrpení člověka ve středním věku. Krize středního věku a nemoc.
12. Utrpení seniorů v nemoci. Osamělost a izolace.
13. Utrpení a bolest.
14. Syntéza: Jak pracovat s utrpením v cyklu života? Jak pracovat se smyslem?
O smrti a umírání: dítě, dospělý a rodič (B03594)
- Místo výuky: Faustův dům, Karlovo nám. 40, Praha 2, učebna č.20, 2. patro
- Čas výuky: čtvrtek 14:00 – 15:30 hodin. První setkání 22.2.2024.
- Vyučující: Jakub Formánek, Ph.D.
- Metody výuky: Interaktivní výuka, přehrávání rolí, kazuistiky, seznámení s vývojem pomocí vlastní zkušenosti a zakořenění v teorii a praxi.
- Podmínky k zápočtu: Krátká kazuistika z praxe. Rozhovor s dítětem, dospělým nebo seniorem. Monitorování a reflexe potřeb.
Sylabus:
1. Setkání se smrtí jako setkání se s krizí. Nástin smrti v situacích člověka: krize, umírání a paliativa
2. Smrt malého dítěte v perinatální situaci. Nástin situace narození a perinatální paliativní péče
3. Smrt dítěte v předškolním a školním věku. Nástin vývoje dítěte, rodinné dynamiky a kazuistiky
4. Smrt náctiletého. Nástin vývoje náctiletého, rodinné dynamiky a kazuistiky
5. Smrt mladého člověka. Nástin vývoje mladého dospělého. Traumatizace okolí, popření a kazuistiky
6. Smrt člověka ve středním věku. Nástin vývoje a pohledu na střední věk. Neukončenost, truchlení pozůstalých
7. Smrt seniorů. Nástin vývoje a pohledu na seniory. Základní rozlišení demence a práce s ní.
8. Smrt a umírání podle Rossové a Yaloma
9. Syntéza: Jak pracovat se smrtí v cyklu života?
Porozumění a komunikace v systémech rodiny a skupin (B03595)
- Místo výuky: Faustův dům, Karlovo nám. 40, Praha 2, učebna č. 11 (HUMP 1)
- Čas výuky: středa 15:30 – 17:00 hodin. První setkání 21.2.2024.
- Vyučující: Jakub Formánek, Ph.D.
- Metody výuky: Interaktivní výuka, přehrávání rolí, kazuistiky, seznámení s vývojem pomocí vlastní zkušenosti a zakořenění v teorii a praxi.
- Podmínky k zápočtu: Krátká kazuistika z praxe. Rozhovor s dítětem, dospělým nebo seniorem. Monitorování a reflexe potřeb.
Sylabus:
Práce s nadějí:
1. Nedorozumění, tiché pošty a extropie v komunikaci, dobré kódování v parafrázích
2.Rodina jako systém, v rodině rozumí každý jinak, společné domlouvání
3. Kazuistiky práce s rodinou a práce v týmu
4. Vyprávění, symbol a metafora („Vaše dítě má rádo moře.“)
5. Kazuistiky na symboly, příběhy a rituály. Jak si všímat symbolů a rituálů v rodině?
6. Workshop praktické utváření rituálů jako cesta k porozumění v případě smrti, ztráty apod.
7. Spirituální péče v nemocnici jako integrativní prvek péče: Co je spiritualita pacienta a jak s ní pracovat?
Utrpení, smysl a naděje (B03596)
- Místo výuky: Faustův dům, Karlovo nám. 40, Praha 2, učebna č. 20, 2. patro
- Čas výuky: čtvrtek 15:30 – 17:00 hodin. První setkání bude 22.2.2024.
- Vyučující: Jakub Formánek, Ph.D.
- Metody výuky: Interaktivní výuka, přehrávání rolí, kazuistiky, seznámení s vývojem pomocí vlastní zkušenosti a zakořenění v teorii a praxi.
- Podmínky k zápočtu: Krátká kazuistika z praxe. Rozhovor s dítětem, dospělým nebo seniorem. Monitorování a reflexe potřeb.
Sylabus:
1. Utrpení a Smysl: Logoterapie Viktora Frankla a Autopoietické systémy.
2. Práce s nadějí: HOPE škála, dotazování se na naději, wish otázka, zlatá rybka.
3. Utrpení dětí i rodičů v perinatální situaci. Kazuistiky a hledání smyslu pro rodiče.
4. Utrpení dítěte v předškolním a školním věku. Naděje předškoláka. Kazuistiky.
5. Utrpení náctiletého. Nástin vývoje náctiletého. Naděje náctiletých.
6. Utrpení mladého člověka. Nástin vývoje mladého dospělého.
7. Utrpení člověka ve středním věku. Krize středního věku a nemoc.
8. Utrpení seniorů v nemoci. Osamělost a izolace.
9. Utrpení a bolest
10. Syntéza: Jak pracovat s utrpením v cyklu života? Jak pracovat se smyslem?
Religionistický seminář 1,2 (728)
- Místo výuky: Ústav biochemie a experimentální onkologie, U nemocnice 5, ve velké posluchárně (mezipatro - UBEOP1)
- Čas výuky: úterky, čas dle rozvrhu (16:00 - 17:30). První setkání se uskuteční v ZS 10.10.2023, v LS 27.2.2024
- Podmínky k zápočtu: aktivní účast na seminářích.
Podrobné informace a vstup do SISu zde.
Zimní semestr:
- Náboženství a jeho význam v dějinách
- Psychologie a náboženství
- Filosofie náboženství
- Přehled náboženských systémů
- Křesťanství I
- Křesťanství II
- Křesťanství III
- Judaismus I
- Judaismus II
- Judaismus III
- Islám I
- Islám II
- Islám III
- Zápočet
Letní semestr:
- Úvod do religionistiky
- Syntéza poznatků za zimní semestr - Pluralita náboženského vyznání ve světě
- Křesťanství: ortodoxie a ortopraxe - Fenomén křesťanské víry, vznik, vývoj, mravních norem
- 2. vatikánský koncil - Odkaz pro současnost
- Judaismus I. - Tradice
- Judaismus II. - Mystika, současnost
- Judaismus III. - Šance k přežití
- Islám I. - Vznik a vývoj
- Islám II. - Odkaz Koránu
- Islám III. - Islám a politika
- Buddhismus I. - Vznik
- Buddhismus II. - Dalajláma
- Hinduismus I. - Vznik, možnost přežití v budoucích letech
- Asijská náboženství - Čínská náboženství, perspektivy
- Zápočet - Hodnocení semináře
Doporučená literatura:
ELIADE, Mircea. Dějiny náboženského myšlení 1 - 4. Praha : Oikoymenh 1995 - 2008.
Filosofický seminář 1,2 (670 ZS a 671 LS)
- Místo výuky: Faustův dům, 1. patro, učebna č. 11 (HUMP1)
- Čas výuky: úterky 17:30, 1. setkání v ZS se uskuteční 10.10.2023, v LS 20.2.2024.
- Podmínky k zápočtu: aktivní účast na seminářích.
Zimní semestr:
- Úvod do filosofie
- Filosofie v dějinách I
- Filosofie v dějinách II
- Filosofie v dějinách III
- Filosofie v dějinách IV
- Filosofie v českých zemích I
- Filosofie v českých zemích II
- Filosofie a lidská práva I
- Filosofie a lidská práva II
- Filosofické otázky politiky I
- Filosofické otázky politiky II
- Filosofické otázky medicíny I
- Filosofické otázky medicíny II
- Filosofické otázky medicíny III
- Zápočet
Letní semestr:
- Kierkagaard
- Landgrebe
- Descartes
- Kant
- Russel
- Popper
- Patočka
- Hegel
- Arendtová
- Husserl
- Masaryk
- Fink
- Derrida
- Lyotard
- Zápočet
Doporučená literatura:
Störig, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Praha : Zvon 1995.
Úvod do etiky (1667)
V případě distančního studia setkání přes MSTeams.
Aktuálně je výuka prezenční:
- Místo výuky: Na Bojišti 1, Praha 2, budova P1 (NEMPOP1)
- Čas výuky: LS ve středy od 15:00 - 16:45. První setkání 21.2.2024.
- Podmínky k zápočtu: aktivní účast na seminářích.
přednášky - LETNÍ SEMESTR
- Základní etické teorie I (starověk a středověk)
- Základní etické teorie II (novověk, moderna a současnost)
- Svědomí
- Svoboda a zodpovědnost
- Důstojnost člověka, problém osoby
- Smysl a kvalita života
- Nemoc, utrpení, smrt
- Principy a nástroje etického hodnocení
- Vina a odpuštění
- Sociální etika – spravedlnost, solidarita, subsidiarita
- Etika a moc
- Rektorský den
- Inspirace pro praxi I.-II.
- Reflexe kurzu
- Zápočet
Doporučená literatura:
Vácha, M., Königová, R. Mauer M.: Základy moderní lékařské etiky. Portál, Praha 2012.
Haškovcová, H.: Lékařská etika. Galén, Praha 2015.
Anzenbacher, A.: Úvod do filosofie. SPN; Praha 1990.
Anzenbacher, A.: Úvod do etiky. Zvon; Praha 1994.
Základy lékařského myšlení (2404)
- Místo výuky: Faustův dům, Karlovo nám. 40, Praha 2, učebna č.20, 2. patro.
- Čas výuky: ZS úterky 15:00 - 16:30. První setkání se uskuteční 10.10.2023.
- Podmínky k zápočtu: aktivní účast na seminářích.
Podrobné informace a vstup do SISu zde
Distanční výuka: na Teams seminárním způsobem. Počet maximálně 20 studentů kteréhokoliv ročníku. Pro registraci je určující pořadí. Zájemci nechť pošlou svůj e-mail kontakt na jpayne@lf1.cuni.cz
Témata:
- Co je myšlení, myšlení v medicíně
- Heuristika lékařského výzkumu a kauzalita
- Systém, chaos organizovaný a stochastický
- Informovaný konsenzus mezi pacientem a lékařem
- Empatie a hermeneutika v medicíně
- Lidská dignita robot, motivace a mozek
- Konflikt interpretací s aplikací v medicíně
- Normalita, kvalita života, zdraví, nemoc a choroba
- Neuroetika, psychosomatická medicína
- Etologiea zákonitosti chování zvířat a lidí
- Biologická evoluce a místo člověka v ní
- Epidemie a systém zdravotnictví
- Diagnostické a terapeutické rozhodování
Doporučená literatura:
FICHTE, G. Johann. Pojem vzdělance. Praha: Svoboda, 1971.
MASARYK, G. Tomáš, Ideály humanitní. Praha: Ústav T.G. Masaryka, 2001. ISBN 978-80-86142-36-4.
POSNER, G. L., Ware, J. Mengele - Anděl smrti. Praha: XYZ, 2007. ISBN 80-87021-76-2.
ŘÍHOVÁ, Milada, et al. Kapitoly z dějin lékařství. 1. vydání. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1021-3.
SVOBODNÝ, Petr a Ludmila HLAVÁČKOVÁ. Dějiny pražských lékařských fakult 1348 - 1990. 1. vydání. Praha : Karolinum, 1993.ISBN 8070667427.
HLAVÁČKOVÁ, Ludmila a Petr SVOBODNÝ. Dějiny lékařství v českých zemích. 1. vydání. Triton, 2004. ISBN 80-7254-424-1.
ČORNEJOVÁ, Ivana, Jaroslav KADLEC a Jiří KEJŘ, et al. Dějiny Univerzity Karlovy I. 1347/48-1622. 1. vydání. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-706-6968-3.
SLAVÍK, František, August. Dějiny českého studetstva. 2. vydání. Praha : vlastní, 1874.
ŠMAHEL, František. Mistři a studenti pražské lékařské fakulty do roku 1419. 1. vydání. Praha. 1980.
LS:
OTIS-COUR, L., Rozkoš a láska. Dějiny partnerských vztahů ve středověku, Praha: Vyšehrad 2002.
PLECITÝ, Vladimír; SKŘEJPEK, Michal; SALAČ, Josef. Základy rodinného práva. Plzeň : Aleš Čeněk, 2009.
BAUMAN, Zygmunt, Tekuté časy. Život ve věku nejistoty. Praha, Academia 2008.
STARK, Stanislav, Filozofie člověka v historickém kontextu, Plzeň, Západočeská univerzita 2008.
FAIT, T., VRABLÍK, M., CEŠKA R., a kol. Preventivní medicína, : Maxdorf 2011.
Popper, K., Otevřená společnost a její nepřátelé. Praha : Oikoymenh 1994.
Čapek, K., Hovory s TGM. Fragment 2009
Havel, V., Dopisy Olze; Moc bezmocných. In Spisy, Praha, Torst 1999, 2006.
Kohák, E., Domov a dálava. Praha : Filosofia, 2010
Bělohradský, V., Společnost nevolnosti. Praha : Sociologické nakladatelství, 2009.
Kosík, K., Století Markéty Samsové. Praha : Český spisovatel, 1995.
Hejdánek, L., Filosofie a víra. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1990.
Sokol, J., Filosofická antropologie: člověk jako osoba. Praha: Portál, 2008.
Peregrin, J., Člověk a pravidla. Praha : Dokořán, 2011.
Klinická pastorační péče (2546)
V případě distančního studia setkání přes MSTeams.
Aktuálně je výuka prezenční:
- Místo výuky: Faustův dům, Karlovo nám. 40, Praha 2, místnost 20 (HUMS4)
- Čas výuky: LS, pondělí v 15:00. První setkání 19.2.2024.
- Podmínky k zápočtu: aktivní účast.
Předmět seznámí studenta s historií péče o duchovní potřeby nemocných, s biblickými základy židovsko-křesťanského pohledu na zdraví a nemoc a paralelami v dalších starověkých textech. Dále objasní kulturně-religiózní proměny v posledních desetiletích i současné duchovní potřeby nemocných, jejich blízkých a personálu. Uvede rovněž do základů křesťanství a křesťanského pojetí pastorace. Zohlední i další náboženství, která se v ČR vyskytují. Především formou kazuistik bude přiblížena práce nemocničního kaplana - poskytovatele klinické pastorační péče - na různých odborných pracovištích. Dále bude provedeno srovnání ve vzdělávání a v poskytování klinické pastorační péče v ČR a v zemích západní Evropy a USA.
Témata:
1. Úvod do problematiky nemocničního kaplanství. Standardy pro nemocnice.
2. Kulturně religiózní proměny společnosti v posledních desetiletích. Religiozita české společnosti.
3. Základy křesťanství. Křesťanské církve na území ČR.
4. Další náboženství a na území ČR.
5. Biblické základy židovsko-křesťanského pohledu na zdraví a nemoc a paralely v dalších starověkých textech.
6. Základní metody a principy pastorační práce.
7. Rituály a obřady.
8. Hledání smyslu lidského utrpení v teologii a filosofii.
9. Duchovní potřeby nemocných, blízkých a personálu.
10. Práce nemocničního kaplana na různých odborných pracovištích, problematika zařazení kaplana do týmu.
11. Evropská síť nemocničního kaplanství.
12. Poskytování pastorační péče a systém vzdělávání v ČR a západních zemích.
13. Etický kodex nemocničního kaplana.
14. Alternativní medicína a nemocniční kaplanství.
15. Zápočet.
Doporučená literatura:
Akreditační standardy pro nemocnice, Spojená akreditační komise, 3. vydání, účinné od 1.1.2014 - http://www.nemjil.cz/data/news/225-doc/sak-standardy-nemocnice-2014.pdf
Bible, Český ekumenický překlad
Doporučení Rec (2003) 24 Výboru ministrů Rady Evropy členským státům: O organizaci paliativní péče. Praha: Cesta domů, 2004 - http://www.umirani.cz/res/data/010/001125.pdf
European Network of Health Care Chaplaincy - http://www.enhcc.eu/
Koncepce paliativní ČR, Pracovní materiál k odborné a veřejné diskuzi. Praha: Cesta domů, 2004 - http://www.cestadomu.cz/res/data/028/003426.pdf
Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice, překlad 3. vydání, Joint Commission International, Praha: Grada, 2008.
Opatrná, M. Etické problémy v onkologii, Praha: Mladá fronta, 2008.
Opatrná, M. Klinická pastorační péče jakou součást celkové péče o pacienta, doktorská disertační práce, Ústav pro humanitní studia v lékařství, Praha 2007 (nepublikováno).
Vojtíšek, Z. Encyklopedie náboženských směrů v České republice, Praha: Portál, 2004.